SEO och SEM

  • av

SEO och SEM hör ofta ihop när ett företg beställer digitala marknadsföringstjänster av en byrå. Dock är det två grenar av den digitala marknadsföringen. När du börjar bli lite mer införstådd med vad skillnaderna är, har du lättare att ta bra beslut i din marknadsföring.

SEO

SEO är sökmotoroptimering berör hur sökmotorerna ser på din sajt och hur de rankar den. Du optimerar således din egen hemsida genom att använda sökvänlig och relevant text med rubriker, meta och rätt nyckelord samt grafiska bilder och liknande. Till SEO hör även länkar och olika länkstrategier som du kan få hjälp med av en digitalbyrå.

SEM

När det kommer till SEM handra det mestadels om annonsering i sökresultaten, Främst gäller detta Google Ads som blir som annonser högst upp i serpen eller på andra hemsidor. Med hjälp av uttagna sökord skapas annonser som besökare får upp och kan klicka sig direkt in på. Google Ads är Googles annonseringstjänst och driver man en SEO-byrå kan man samarbeta med Google för att erbjuda kunderna denna möjlighet. Det som skiljer SEO från SEM i huvudsak är att SEM kostar lite mer. SEO kan man egentligen ordna till själv om man har kunskap men SEM kräver någon form av betalning.