Den som är småföretagare och vill synas bättre på nätet, bör kolla över hur man arbetar med SEO. Men vad är SEO-arbete och hur gör man det bäst som småföretagare? Här nedan kommer en hel del bra tips och länkar, som kan göra att ett litet företag kan nå ut bland alla miljontals sökningar på nätet.
Vad är SEO?
SEO är en förkortning för sökmotoroptimering och gör just vad namnet antyder, optimerar dina sidor för sökmotorer. På nätet är det en grym regel som gäller, syns man inte, finns man inte. Över 90 % av svenskarna googlar innan de slår till på en vara eller tjänst, därför vill man som småföretagare naturligtvis ligga överst i sökningarna. Enklast är att anlita en SEO-expert för att se över hemsidorna man har. För småföretag kan det vara relativt enkelt att hitta en budget för denna kostnad, men för de som inte har kommit igång med sitt företag kan det vara svårare. Det finns dock sätt att kunna fakturera för sina tjänster utan att ha ett eget företag. Genom att använda tjänster som Frilansfinans.se kan man låta dem ordna själva ”företagsbiten” och få ut sin lön skattad och klar. Det här kan vara perfekt för exempelvis en fotograf, eller någon som vill arbeta med webbdesign i egen regi. Men det finns ingen gräns för vilka typer av arbeten som kan använda denna tjänst. När man har fått ihop en summa pengar, går det att investera en del av dessa i sitt SEO-arbete. Vare sig man väljer att betala en expert, eller gör arbetet själv, är det viktigt att arbetet blir utfört.
Grundstegen för SEO
Det första man bör göra är att jämföra sin egen sida med framstående konkurrenter inom samma område. Vad skiljer dem åt? Hur verkar de ha optimerat sina sidor? Man bör se efter vilka sökord man använder i rubriker på sina sidor, är de relevanta? Sedan bör man givetvis använda alternativ text till alla bilder som finns på sidorna och använda en tydlig struktur. Det bästa är att ha en ingress som fångar läsaren, samt underrubriker som delar in informationen på ett lämpligt vis.
Innehållet är viktigast
Oavsett hur väl man optimerar en hemsida för sökmotorer, är det till slut alltid innehållet som är viktigast. Att det är relevant för vad människor faktiskt söker efter. Eftersom innehåll är viktigt går det inte heller att ha helt tomma sidor med enstaka textrader och någon bild. Inte om man vill nå ut till dem som inte känner till företaget. Det går relativt lätt att få ihop textmaterial om man bara skriver om vilka mål man har med sina tjänster. Man kan även skriva en artikelserie som behandlar området man arbetar inom. Det kan vara en informativ text som ger besökarna lite mer kött på benen, sedan går det att förklara varför just detta småföretag kan vara en bra lösning på deras problem. Det finns alltid en anledning till att besökarna har kommit in på sidan, och det är detta man vill svara upp mot.