Inom SEO talar man om on page och off page. Det ena syftar till hur man kan optimera innehållet på sin egen sajt och modifiera saker och ting för att ranka högre. Det andra innebär att man får andra sajter på nätet att på något sätt nämna att man finns, till exempel i form av affiliates, länkar med mera.
On page
On page handlar alltså om att snygga till innehållet på hemsidan och optimera det. Texter ska ha unikt innehåll med lagom utspridda nyckelord, h1, h2, h3 och så vidare, meta och titel, kvalitetsfyllda bilder med alt text samt ett snyggt upplägg genom startsida, kategorisidor och enkel navigering med mera. Det kan tyckas enkelt men det kräver en hel del arbete. Därför låter många företag en SEO-byrå göra allt detta åt en och ta fram olika strategier som passar just ditt företag.
Off page
Det vanligaste i off page SEO är länkar och länkstrategier. Det som tyvärr många tror är att man ska använda mer kvantitet än kvalitet på länkar. Det är precis tvärtom. Kvaliteten på länken är betydlgit mer intressant för att ranka högre. Det sajter som har allra högst status att länka till, det vill säga högst trovärdighet och liknande, är Regeringens hemsida, Polisen och andra myndigheter samt stora dagstidningar som DN, SvD och liknande. För att länka använder man en så kallad ankartext och understryker eller ”highlightar” den för att lägga in länken. Besökaren kan då föra musen över ankartexten, klicka på det och komma vidare.
Övrig off page för ett företag är social bookmarks, lägga in länkar på forum och blogginlägg så att andra länkar till din hemsida.