’Nyhetsstaplar’

SEO handlar inte bara om att optimera ditt innehåll för att så många som möjligt ska hitta det. Det handlar såklart minst lika mycket om att generera idéer som kan tänkas ligga till grund för intressant innehåll. I det här inlägget ska jag utifrån ett fenomen som jag kallar för ’nyhetsstapling’ resonera lite kring vikten av att hitta en egen nisch.

Eftersom du läser det här inlägget finns det en chans att du är entreprenör av något slag. Kanske vill du ha nya infallsvinklar för innehåll, kanske är du här av någon annan anledning. Som företagare kan du alldeles oavsett vilket dra nytta av tjänsterna som erbjuds av Capcito. Capcito är en företagsbank som erbjuder tjänster som lån med bra villkor till företag, factoring och krediter. Alla har fördelaktiga villkor och behandlingstiderna är snabba.

Nyhetsstaplar – ’Pile-ups’

Sommaren 2019 såg jag en rubrik som berättade om en tragisk händelse där en ’spansk popstjärna’ hade dött i samband med ett uppträdande. Det väckte min nyfikenhet. Jag ville förstås veta vem den här popstjärnan var, och vad som hade hänt. Jag läste artikeln och fick veta att det var en ung spansk kvinna som uppträtt på ett köpcentrum. Dödsfallet var en följd av att någonting gått fel med pyrotekniken.

Jag försökte hitta en Wikipedia-sida om henne, om det så bara var att den fanns på spanska. Det fanns dock bara nyhetsartikel efter nyhetsartikel. En ’pile-up’. Mängder av aktörer som såg någonting klickbart och gav någon praktikant eller ny skribent i uppdrag att skriva en artikel av det på grund av sökvolymerna. Allt jag lyckades hitta var nyhetsartiklar. I Expressen, Aftonbladet (som nu gjort artikeln till en plusartikel), och många andra. Vi kan kalla det för en ’nyhetsstapling’, eller ’pile-up’. Pile-ups sker hela tiden. Det är ett slags ’race to the bottom’, där alla inom ett visst ämnesområde ser sig nödgade att generera artiklar om ett ämne, en händelse eller vad det nu må vara som de tror kommer generera klick. Fallet med Joana Sainz Garcia, som hon hette, var ett typexempel på fenomenet. I det här fallet innebar det att hon efter sin död fick status som popstjärna. Vi behöver inte ens gissa att skälet för det var att det lockar fler att läsa om en popstjärna som dör på scenen, än en duktig amatörsångerska.

Våga vara unik?

Så vad betyder det här för ditt innehåll? Det blir vad du gör det till. Poängen är att om du staplar ditt innehåll i samma hög som alla andra så riskerar det att drunkna i mängden. Försök alltid att hitta innehållet ’i skarvarna’. Försök vara unik. För att lyckas måste du skriva om saker som intresserar människor, men du behöver hitta din speciella vinkel. Försök generera dina idéer utifrån den utgångspunkten.