Om man är kund eller e-handlare och vill ranka högre på Google och övriga sökmotorer är det vanligt att ta hjälp av en kunnig SEO-byrå som tar hand om allt från en grundlig analys och gör en bedömning vad som behöver förändras. Det hela avslutas sedan med rapporter och uppföljning för att se hur resultatet har blivit.
Många ordnar SEO:n själva
Det man lagt märke till när en ny kund kommer till en byrå och behöver hjälp, är att de ofta har skrivit texterna helt själva eller tagit sig an SEO-utmaningen på egen hand. Är man kunnig så är detta naturligtvis ingen dålig idé men har man noll koll så brukar rankingen inte bli något vidare. Om man ändå vill ”ta lagen i egna händer” så bör man läsa på ordentligt på nätet om SEO och allt man kan göra. Det är en hel vetenskap, det räcker således inte bara att skriva några snygga texter. Meta. titel och struktur är a och o och mer därtill.
Hur väljer man byrå?
Om man inte har några omdömen att gå efter kan man välja byrå utifrån flera faktorer. Den enklaste är faktiskt att slå upp sökordet SEO-byrå eller digital marknadsföringsbyrå och se vilken byrå som rankar högst på Google. Det är nämligen som så att om byrån själv är duktiga så vet de hur man ska göra för att slå ut konkurrenterna i serpen.
I annat fall kan man söka efter en byrå som nischar sig i förhållande till det man själv vill ha hjälp med. Om man exempelvis behöver annonsering på sociala medier kan man leta efter en byrå som är experter just på det. Om man vill förbättra landningssidorna kan man söka på en byrå som fokuserar på det. Det bästa tipset är dock att gå på omdömen och kolla i serpen hur olika företag står sig.