SEO eller Search Engine Optimizing är ett engelskt begrepp som nu även är känt på svenska. På vårt språk kallar vi det sökmotoroptimering men även SEO i dagligt tal. Mycket kortfattat handlar det att sticka ut med sin hemsida på Google genom att ranka högt på serpen. Serpen är för övrigt den ”lista” med alla sökresultat där man scrollar nedåt för att sedan kunna klicka sig vidare till sida 2 och 3 med mera i Google.
Det gamla tänket om SEO
SEO har tills nyligen haft ett ganska dåligt rykte. Många trodde att det räckte med att ha ett sökord med så mycket som möjligt i texten för att hamna så högt upp på Google och de andra sökmotorerna som möjligt. Resultatet blev då tyvärr en text som var överoptimerad med för många av amma sökord vilket gav konstiga meningar. Men rankade högt – det gjorde man. Andra tycker att SEO är ett trick för att klättra högre och på så sätt lura Google och till stor del har de inte helt fel. Idag vet man att SEO är mycket mer än bara sökord. Det handlar om att använda en rad algoritmer för att optimera en hemsida och få företaget att hamna i blickfånget hos både Google och kunderna.
Samlingsnamnet SEO
Sökmotoroptimering är ett paraplybegrepp som involverar så många olika tekniker. Dels är det fortfarande sökordsoptimering som innebär att man har med ett vanligt sökord som relaterar till texten och det man vill att folk ska ranka på. Exempel: Om du säljer hattar på din e-handelssida vill du att folk som söker på hattar ska hamna hos dig genom att du är en av de första som kommer upp på serpen. Men bara hattar räcker inte för du säljer säkert olika hattar. Då måste du ha underkategorier som damhattar, cowboy-hattar, kepsar och liknande. Det är då bra om varje sådan underkategorisida är optimerad med sökord och bra struktur så att kunder som även söker på de orden hamnar på din sajt. En sådan analys kallas ofta för On Page-analys där man bedömer hur själva sidorna ser ut. Man talar även om Off Page och satellitsidor.
Annonser
Inom SEO hör även annonsering och Pay per Click vilket vi ska förklara i en annan artikel. Allt som inte rör SEO utan som istället faller inom ramarna för annonsering och synlighet där inte text och struktur på innehåll ingår, kallas för SEM. Ofta rekommenderas en blandning av både SEO och SEM för att optimera synbarheten. Man kan till exempel ha annonser på Facebook, synas i Youtube med reklamsnuttar och använda Google Ads där man hamnar högst upp i serpen i form av en annons. Det kallas också pay per click eftersom man får betalt för varje gång en kund klickar på annonsen.