Inom sökmotoroptimering finns det flera verktyg som man kan använda sig av. Dels för att se hur det står till med ranking och den egna statusen i dagsläget och dels för att följa utvecklingen när man lägger in en växel och gör förändringar. Dessa verktyg har ofta en proffsig sökmotorkonsult eller mediebyrå till sin stora fördel när de hjälper kunder och utvärderar målen.
Ahrefs
Ahrefs är ett otroligt bra verktyg för att leta sökord som kan vara till kundernas fördel. I Ahrefs kan du leta upp specifika nyckelord eller fraser som folk använder sig av. Vilka söks det mest på och vilka har noll i sökvolym? Med den informationen kan du ta fram texter och rubriker till kunder elelr till dig själv för att skapa text och material med dessa sökord. Ju större sökvolym ett ord har desto bättre är det att du använder det, gärna tillsammans med sekundära nyckelord för att få en mer sammansatt text som Google tycker ser bra ut.
Ahrefs tar även fram vanliga frågor om ett ämne som många söker på. Det kan röra sig om vad som helst. När du säljer produkter online är det till exempel vanligt att folk söker på frågor som relaterar just till den produkten. Exempel kjol: En populär fråga som många ställer sig och sedan söker på är kanske ”Vilken kjol passar till en lång person” Och så vidare…
Ahrefs är också smidigt om du vill sklapa texter på olika språk. Det är nämligen inte bara att översätta en text rakt av. Olika sökord används i olika länder även om det rör samma ämne eller produkt man vill veta mer om. Ahrefs har även förmåga att kolla de organiska resultaten vilket är dem man är intresserad av i slutändan. På det sättet är Ahrefs ett universalverktyg!
Googles egen sökordsplanerare
Google har ett alldeles gratis sökordsverktyg som finns i Google Ads. Du som är nybörjare eller som inte har råd eller lust att köpa ett verktyg eller anlita en byrå, kan använda dig av detta. Det är ett sätt att bekanta dig med de viktigaste sökorden inom ett visst ämne samt leta efter organiska resultat. Många proffs menar dock att verktyget inte är lika avancerat som ett verktyg du betalar för, men för dig som vill komma igång är det en bra början.
Open SEO stats
Detta verktyg behandlar främst länkar och resultaten på olika länkstrategier. Det har ett smart browsertillägg som kan komma väl till pass. Om du vill göra grundliga on page-analyser är Open SEO stats ett bra hjälpmedel.