För många av de företag vilka bedriver sin verksamhet i Stockholm, och som vill vara synliga på Internet, har sökmotoroptimering blivit en del av vardagen. Sökmotoroptimering är en del av företagens dagliga verksamhet, precis som till exempel den löpande ekonomiredovisningen. Utan en aktiv och professionell sökmotoroptimering blir det mycket komplicerat, för att inte säga omöjligt, att uppnå bra positioner för relevanta sökord i sökmotorerna.
När ett företag lägger upp strategin för sin internetmarknadsföring och sökmotoroptimering är det ett gott råd att anlita en konsultbyrå som är specialiserad på sökmotoroptimering. De har den särskilda kompetens som krävs för att skapa en verkningsfull strategi som genererar flera kunder eller klienter till företaget.
När man väl lagt upp strategin kan företagets egen personal, under förutsättning att den har i vart fall grundläggande kunskaper om internetmarknadsföring och sökmotoroptimering, utföra arbetet med att genomföra strategin i praktiken. Har företaget inte tillgång till egen personal som kan utföra dessa arbetsuppgifter kan det vara ett intressant alternativ att hyra in extern personal som utför arbetet. Detta fungerar på sätt att företaget anlitar ett bemanningsföretag i Stockholm vilket har tillgång till personal med kompetens inom marknadsföring och sökmotoroptimering. Därefter hyr bemanningsföretaget ut personalen till företaget som behöver denna kompetens.
Den personal som hyrs in implementerar löpande det arbete med sökmotoroptimering som finns i den strategiska planen. Detta arbete kan bestå av sökmotoroptimering såväl on-site som off-site. Det vanligaste är att inhyrd personal framförallt arbetar med sökmotoroptimering off-site, det vill säga arbete utanför företagets egen webbplats.
Som exempel på sådana arbetsuppgifter kan nämnas författande av artiklar vilka publiceras på andra webbplatser. Andra arbetsuppgifter kan vara olika aktiviteter på sociala medier vilka även de har betydelse för hur företaget kommer att ranka för olika sökord i sökmotorerna. Detta är endast några exempel på de olika åtgärder som kan vidtas för att förbättra ett företags synlighet på Internet.