Sökmotoroptimering och webbutveckling

Sökmotoroptimering är något som de flesta måste förhålla sig till om de vill lyckas på nätet. För att hamna så högt upp som det går i sökmotorernas resultat är det viktigt att ha en strategi för sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas. SEO är en förkortning för “search engine optimization” på engelska.

SEO handlar till mångt och mycket om att optimera hemsidor på olika sätt. De metoder man använder brukar delas in i “onpage” och “offpage”. Den optimering som sker “onpage” innefattar bland annat att man använder semantisk kod för hemsidan. För att vara säker på att hemsidans kod är korrekt utformad är det bra att anlita en pålitlig firma som Beetroot, beetroot.se/sv/, som erbjuder skräddarsydd webbutveckling.

SEO – onpage och offpage

Med sökmotoroptimering onpage modifierar man hemsidor så att de fungerar väl i de algoritmer som rangordnar resultaten i sökmotorer. Några metoder inkluderar att skriva de viktigaste nyckelorden högt upp på hemsidan, länka internt med ankartext som innehåller viktiga sökord och att formatera rubrikerna med HTML-taggarna h1, h2, h3 och så vidare. Dessa taggar bör innehålla viktiga nyckelord.

Offpage-optimering sker genom att webbsidans tillgänglighet ökas från andra hemsidor. När det är många sidor med hög relevans för ämnet som länkar till en viss hemsida, så rankas denna sistnämnda hemsida högre i sökmotorerna. Därför brukar offpage-metoder inkludera att få andra hemsidor att länka till den som ska optimeras.